Pytania i odpowiedzi
REKRUTACJA NA ROK SZKOLNY 2021/2022
W jakich godzinach otwarte jest przedszkole?
Publiczne Przedszkole Tęczowe Kredki otwarte jest w godzinach 6:45 – 17:00.
W jakim wieku przyjmowane są dzieci do przedszkola?
Zgodnie art.31 ustawy Prawo Oświatowe (t.j. Dz.U. 2020 r. poz. 910 ze zm.) z wychowania przedszkolnego mają prawo korzystać dzieci w wieku 3-6 lat.
Dzieci 6 letnie objęte są obowiązkiem przygotowania przedszkolnego.
Dla dzieci 3,4,5 letnich, które będą brały udział w rekrutacji, samorząd również musi zapewnić miejsca w przedszkolach na terenie gminy. Nie jest to jednak równoznaczne z zapewnieniem miejsca w wybranym przez rodziców przedszkolu.
W wyjątkowych przypadkach, kiedy po zakończeniu rekrutacji pozostają wolne miejsca
w przedszkolu, może zostać przyjęte dziecko, które ukończyło 2 lata i 6 miesięcy.
System informatyczny NABÓR w rekrutacji, która rozpocznie się 1 marca br. nie będzie brał pod uwagę wniosków o przyjęcie dzieci urodzonych w 2019 r.
Czy dziecko ma obowiązek leżakowania w przedszkolu?
Dzieci w przedszkolu spędzają czas bardzo intensywnie, mają wiele zajęć edukacyjnych, ale także uczą się podczas wspólnej zabawy z rówieśnikami. Po tak intensywnych zajęciach, odpoczynek jest konieczny, zwłaszcza dla dzieci 3 letnich. Układ nerwowy dziecka nie jest w stanie funkcjonować „na wysokich obrotach” przez cały czas spędzony w przedszkolu. Nauczyciele w przedszkolu nie zmuszają dzieci do snu. W czasie, kiedy część dzieci zasypia, inne dzieci mogą odpoczywać na poduszce, słuchając spokojnej muzyki, bajek, kołysanek. To także pozwoli im zregenerować siły witalne. W grupach młodszych (3-latki) dzieci korzystają z leżaków, natomiast w starszych grupach jest to moment wyciszenia i relaksu.
Czy dzieci codziennie wychodzą na dwór?
Realizując podstawę programową oraz dbając o prawidłowy rozwój dzieci, przedszkolaki przynajmniej raz dziennie wychodzą na świeże powietrze. Brak wyjścia na dwór może być spowodowany jedynie bardzo niekorzystnymi warunkami pogodowymi.
Dlatego zwracamy szczególną uwagę i kierujemy prośbę do rodziców o zapewnienie odpowiedniego ubrania dzieciom.
Czy dzieci posiadają ubezpieczenie w Przedszkolu?
Przedszkole nie zapewnia grupowego ubezpieczenia dla dziecka.
Co wchodzi w skład wyprawki dla przedszkolaka?
Wyprawka dla przedszkolaka:
Czy można obejrzeć przedszkole?
W związku z sytuacją pandemiczną w kraju, w tym roku nie organizujemy Drzwi Otwartych w tradycyjnej formie. Przedszkole można obejrzeć w formie „Wirtualnego spaceru” oraz przeglądając Galerię ze zdjęciami na stronie internetowej.
W jaki sposób przebiega adaptacja. Czy rodzice mogą przebywać z dzieckiem na terenie przedszkola?
Zajęcia adaptacyjne były dotychczas organizowane po zakończeniu procesu rekrutacji
w czerwcu lub okresie wakacyjnym. Niestety obecnie, w związku z pandemią nie możemy zapewnić, że takie zajęcia będą mogły zostać przeprowadzone.
W tej sytuacji bezcenna jest Państwa pomoc przede wszystkim w pozytywnym nastawieniu dziecka do przedszkola.
JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM JUŻ MOGĘ I POTRAFIĘ
Ważna jest także Państwa postawa w pierwszych dniach uczęszczania dziecka do przedszkola, gdyż dziecko wyczuwa doskonale emocje i je przejmuje – zatem SPOKÓJ. Wyjdźcie z domu wcześniej, by nie poganiać malucha i nie wprowadzać nerwowej atmosfery.
Zdecydowanie i spokojnie żegnajcie się z pociechą, ale nie za długo, by nie przedłużać trudnego momentu rozstania.
Płaczącemu dziecku powiedzcie, że teraz pocieszy go Pani, ponieważ Wy musicie spieszyć się do pracy, by równie szybko wrócić po niego do przedszkola. W pierwszych dniach, gdy powiecie dziecku, że będziecie zaraz po obiedzie, to tak bądźcie i nie łamcie danego słowa, da to dziecku poczucie bezpieczeństwa. Często sprawdza się model stopniowego wydłużania czasu pobytu dziecka w przedszkolu.
Co dziecko powinno umieć w dniu rozpoczęcia edukacji przedszkolnej? W jakim stopniu musi być samodzielne?
Dziecko, które rozpoczyna uczęszczanie do przedszkola powinno być samodzielne
w czynnościach samoobsługowych takich jak korzystanie z toalety, jedzenie łyżką i widelcem, picie z kubka, zakładanie butów i innych części garderoby.
Oczywiście w pierwszych miesiącach panie nauczycielki i pomoce nauczyciela wspierają dzieci, pomagają i kontrolują wykonywane czynności. Rolą Państwa, jako rodziców jest podjęcie takich działań w domu, aby dziecko miało okazję do ćwiczenia tychże czynności.
Ważne jest także dostosowanie garderoby dziecka, tak aby była wygodna i łatwa
do samodzielnego założenia np. buty na rzepy a nie wiązane, spodnie dresowe lub leginsy a nie jeansy zapinane na guzik i zamek itp.
Ile dzieci może uczęszczać do jednej grupy?
W jednej grupie może być maksymalnie 25 dzieci.
Jakie zajęcia dodatkowe są organizowane w przedszkolu i jaki jest ich koszt?
Zajęcia dodatkowe to:
Język angielski- 3x w tygodniu
Rytmika- 2x tygodniu
Zajęcia taneczne- 1x w tygodniu
Logopedia dla dzieci od 5 roku życia- 1x w tygodniu
Warsztaty plastyczne- 1x w miesiącu
Religia, na życzenie rodziców- 1x w tygodniu
Wszystkie w/w zajęcia są bezpłatne.
Czy dziecko musi uczestniczyć we wszystkich zajęciach dodatkowych? Czy można wybrać kilka?
Wszystkie dzieci uczestniczą w zajęciach dodatkowych, z wyjątkiem religii, która jest organizowana w przedszkolu na wniosek rodziców.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, jesteśmy zobowiązani do przygotowania dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym. Oznacza to, że przedszkola muszą zapewnić każdemu dziecku bezpłatną naukę języka obcego nowożytnego.
Rytmika – to zajęcia z umuzykalnienia, które realizują podstawę programową dotyczącą rozwoju muzycznego, kształtowania zdolności twórczych dziecka ale także wpływają na rozwój koordynacji ruchowej, aparatu mowy i rozwój społeczny.
Z pomocy logopedycznej korzystają dzieci od 5 roku życia, które zostały zbadane
i zakwalifikowane przez specjalistę. Ponieważ zajęcia odbywają się 1 raz w tygodniu, dla uzyskania efektów terapeutycznych, ważne jest aby ćwiczenia zalecane przez logopedę były wykonywane przez dzieci w domu, wspólnie z rodzicami.
Ile wynosi odpłatność za przedszkole?
Na opłatę za przedszkole składają się dwie pozycje:
– opłata godzinowa
– opłata za wyżywienie
Pobyt dzieci w godzinach od 8.00 do 13.00 jest bezpłatny, rodzice ponoszą jedynie koszt dwóch posiłków (I i II śniadania) w wysokości 6 zł dziennie.
Każda godzina pobytu dzieci przed 8.00 i po 13.00 wynosi 1 zł.
Koszt całodniowego wyżywienia wynosi 13 zł.
Wysokość odpłatności jest zatem uzależniona od ilości zadeklarowanych w umowie płatnych godzin oraz od ilości dni roboczych w danym miesiącu.
Czy mają Państwo własną kuchnię? W jakich godzinach podawane są posiłki?
Przedszkole korzysta z usług firmy cateringowej MBDJ spółka z o.o.
Posiłki podawane są w następujących godzinach:
9:00 – śniadanie
11:30 – II śniadanie
14:00 – obiad
Czy uwzględniacie Państwo specjalistyczną dietę dla dziecka?
Tak, w przedszkolu uwzględniane są diety np. bez laktozy, bez glutenu, bez jaja itp.
Aby dziecko korzystało z diety eliminacyjnej konieczne jest przedłożenie przez rodziców zaświadczenie od lekarza specjalisty.
Jak i kiedy należy zgłaszać nieobecność dziecka w przedszkolu?
Każdą nieobecność dziecka należy zgłaszać najlepiej w formie sms na numer przedszkolny +48 722 110 107, najpóźniej do godziny 7:30 w dniu nieobecności.
Brak zgłoszonej nieobecności powoduje naliczenie opłat za posiłki. Rodzice są zobowiązani powiadomić Przedszkole o długości nieobecności dziecka. Po długiej nieobecności, jeżeli dziecko ma przyjść do przedszkola prosimy rodziców o wcześniejsze poinformowanie, aby można zamówić posiłek. Jest to bardzo istotne zwłaszcza jeżeli dziecko korzysta ze specjalistycznej diety.
Czy dziecko musi być przyprowadzane do jakiejś konkretnej godziny ?
Dzieci prosimy przyprowadzać do godziny 8:30.
O tej godzinie rozpoczynają się zajęcia poranne, czasami są to także zajęcia dodatkowe.
Co jeśli dziecko w trakcie dnia źle się poczuje? Jakie są procedury?
Jeśli dziecko źle się czuje, mierzona jest mu temperatura, rodzice informowani są telefonicznie o stanie zdrowia dziecka i proszeni są o jego odebranie.
Dziecku zapewnione jest miejsce odpoczynku na materacu.
Co w sytuacji kiedy rodzic nie zdąży odebrać dziecka do godz. 17:00?
Jeżeli wiedzą Państwo, że z przyczyn losowych nie zdążą odebrać dziecka do godziny 17.00 to przede wszystkim należy poinformować o tym nauczyciela dzwoniąc na numer przedszkolny.
Rodzice zgodnie z zapisami umowy, zobowiązani są do uiszczenia dodatkowej opłaty za każdą rozpoczętą godzinę pobytu dziecka w przedszkolu po godzinie 17.00 w wysokości 60 zł.
Jeżeli dziecko zostanie pozostawione, a kontakt z rodzicami nie będzie możliwy, to podejmowane są kolejne kroki zgodnie z procedurami przyprowadzania i odbiory dziecka
z przedszkola.
Czy nauczyciel może podawać leki mojemu dziecku?
Podstawą prawną rozwiązującą te kwestie jest Ustawa o opiece zdrowotnej nad uczniami
z dnia 12 kwietnia 2019 r. (Dz.U. z dnia 11 czerwca 2019 r.)
Zgodnie z jej zapisami nauczyciel nie jest zobowiązany do podawania jakichkolwiek leków.
Podawanie leków lub wykonywanie innych czynności podczas pobytu dziecka w przedszkolu przez pracowników może odbywać się wyłącznie za ich pisemną zgodą. Nie każdy pracownik musi przyjąć ten obowiązek.
Czy placówka funkcjonuje w ferie i wakacje oraz w okresach okołoświątecznych?
Przedszkole pracuje 11 miesięcy, zamknięte jest w lipcu lub sierpniu, co roku w innym miesiącu (naprzemiennie).
Placówka funkcjonuje w okresach okołoświątecznych oraz w ferie. Z uwagi na zmniejszoną ilość uczęszczających dzieci zajęcia organizowane są wówczas w grupach łączonych. Zgodnie z zapisem zawartym w Statucie przedszkola § 28 ust. 8 :
„Ze względów organizacyjnych w dniach przedświątecznych, między poszczególnymi świętami lub w innych okolicznościach, przedszkole zapewnia opiekę przy liczbie zgłoszeń dzieci większej niż 20”.
Jakie kryteria brane są pod uwagę przy przyjęciu dziecka do przedszkola? Jakie dokumenty należy złożyć? Czy można już składać wniosek czy dopiero od 1 marca?
Szczegółowe zasady i informacje dotyczące procesu rekrutacji, w tym dotyczące kryteriów
i punktacji, zawarte są w umieszczonym na stronie internetowej w zakładce REKRUTACJA Regulaminie rekrutacji
Podstawowe informacje:
Czy dzieci w przedszkolu muszą korzystać z książek?
Podstawą pracy w przedszkolu powinna być zabawa i różnorodna działalność dziecka, związana z prawidłowym rozwojem procesów poznawczych, uzyskaniem dobrego poziomu koordynacji wzrokowo-ruchowej, gotowości do nauki pisania i czytania, a w konsekwencji odpowiednie przygotowanie do podjęcia nauki w szkole.
Zasadniczym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. Wsparcie to jest realizowane w szczególności poprzez różnego rodzaju zabawy i gry dydaktyczne.
Zatem korzystanie z podręczników w wychowaniu przedszkolnym jest nie tylko niekonieczne, ale wręcz niezalecane. W naszym przedszkolu korzystanie z pakietów edukacyjnych zawierających książki i karty pracy możliwe jest jedynie w grupie najstarszej realizującej roczne przygotowanie przedszkolne.
Czy i jaki w przedszkolu stosowany jest system kar i nagród?
Dzieci potrzebują określenia granic, wyznaczenia tego co jest dozwolone, a czego nie wolno. „Kodeks przedszkolaka” ustalany co roku wspólnie z dziećmi, ma wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad. Zarówno wzmocnienia negatywne, jak
i wzmocnienia pozytywne odnoszą skutek wtedy, gdy stosuje się je na podstawie dobrej znajomości poszczególnych dzieci, z uwzględnieniem ich osobowości. Musi być także zachowana współpraca pomiędzy wychowawcami i rodzicami, gdyż jako przedszkole nie dysponujemy tak dużym wachlarzem możliwych wzmocnień.
Szczególnie skutecznym środkiem wychowania są wzmocnienia pozytywne, które mogą mieć w przedszkolu formę np.:
* Pochwały indywidualnej
* Pochwały wobec grupy, nagrodzenie oklaskami
* Pochwały przed rodzicem
* Wyznaczania dziecka do prowadzenia wybranej zabawy
* Przydzielenia ważnego zadania do wykonania, wybór na „ważną osobę” np. dyżurnego.
* Wyznaczenie dziecka na „pomocnika” przy realizacji określonego zadania.
* Możliwość wyboru przez nagrodzone dziecko ulubionej formy działalności, zabawy, czytanej książki itp.
* Drobne nagrody rzeczowe np. emblematy naklejki, pieczątki
Ustalając pozytywne wzorce postępowania należy również pamiętać o ustaleniu konsekwencji za brak podporządkowania się ustalonym zasadom, czyli wzmocnienia negatywne, które mogą w przedszkolu mieć formę np.:
* Upomnienia słownego indywidualnego (przypomnienie obowiązujących zasad)
* Poinformowania rodziców o przewinieniu
* Czasowego odsunięcie od zabawy (w atmosferze spokoju i rzetelnej informacji, dotyczącej czynu, nie uderzające w charakter dziecka)
* Wyciszania dziecka przez indywidualne zabawy przy stoliku
* Rozmowy na temat postępowania dziecka – przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji)
* Zastosowania aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji
Nasz system wychowawczy opieramy na zasadach „Pozytywnej dyscypliny”- jest to metoda wychowawcza, oparta na wzajemnej miłości i szacunku, która czerpie z psychologii indywidualnej A. Adlera. Zakłada uprzejmość i stanowczość jednocześnie, a interakcję dorosły – dziecko opiera na wolności i porządku. Przyjmuje przy tym, że w miejsce braku wyboru (co jest typowe dla tradycyjnie pojmowanej dyscypliny), dziecko posiada ograniczony wybór uwzględniający granice innych ludzi.